شاید جدی ترین برخورد را ، دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی و امام ره ، از شیطان بزرگ و روباه پیر گرفته تا صهیونیست ها، برای شناختش جهت جنک با آن پیشه کردند ، (جدا از تاملات ماهوا متضاد و بی مانند ولی فقیه جانشین ایشان_ دامت برکاته_ و عده ای ازمومنان خالص در عبودیت حق تعالی ' که برای فهم تکالیف الهی و انقلابی و رهبردهای مادی و معنوی فردی و ملی و جهانی از نگاه امام بر وصیت نامه تمرکز کرده که بر عکس دشمن با عشق ' به خرد و هدایت آن دل داده و پیسنهادها و سفارشات امام ره را اجرا کرده اند ) ، البته توده مردم و وفای شان به راه امام ' موضوع دیگری خارج از بحث معرفت شناسی متن است که در اینجا مورد توجه ماست.
دشمنان می دانستند این سفارشات ، وصایایی عادی نیست و متصل به عالم غیب است و نقشه راه عبادی/سیاسی عمل اجتماعی مسلمانان حقیقی جهان در عصر انتظار و جهاد برای عدالت در جهان است . آنان برای مقابله با حق به شناخت راه جهاد حق طلبان نیازمندند ، زیرا بسی بیشتر از اهل نفاق به امر ظهور عدل جهانی و طنین ندای نابودی شان بوسیله امام منتظر(عج) یقین دارند . پس وصیت امام را کامل و جامع ' آن طور که هست و نه با دستبرد و دلبخواه و تحریف شده و بی اعتنا به عمل به آن به تفع خود ' مدّ نظر قرار داده و شناخته و داوری کرده اند . هر چند برای رجس خود از درک روح ردح اللهی و الهی آن عاجرند .
ملت ایران و مسلمانان جهان اگر در عصر غیبت و هجومسیاه ترین کفر بی رحم خواهان عزت و زندگی شرافتمندانه و استقامت برحق تا پای شهادت بجای مرگ تدریجی ذلیلانه و پیروزی و سربلندی هستند ، باید این متن شریف و نورانی را جدی بگیرند . دقیق بشناسند و ان را به گفتمان جهانی بدل سازند و بدان عمل کنند و تا قیام مهدی موعود عج این راه را بپیمایند .
وصیت را جدا از دشمنان گوناگون اسلام و مخالفان امام راحل ، مسلمانان هم بنا به ظرفیت و وسعت روشنایی قلب و سویه ی عمیق تفکر و خواست و نگرش شان به صورت مختلف درک می کنند . مسلمانان غربگرا و شرقگرا و اهل نفاق یک طور ، روشنفکران لیبرال و احزاب سکولار طوری ، دوستان متزلزل و سازشکار جمهوری اسلامی به نحوی ، و اهل معرفت و نیروهای انقلابی و اهل ایمان به قرآن و عترت و دوستان حقیقی امام زمان عج و منتظران واقعی و اهل از خودگذشتگی و بندگی خدا و شهادت در راه حق متعال و ادای تکلیف ' جور دیگر با این متن برخورد می کنند .
در این نوشنه مایلم ، مروری بر کل نکات اصلی و ساختاری و ستون های اصلی این متن همچون نقشه راه عصر انتظار و ادای تکالیف در این دوران بکنم و کلیت بنیادین آن را یاد آوری نمایم تا هر کس ببیند چه جریان اصیل در ایران جهان آن را چراغ راه عمل واقعی و جهاد خود قرار داده و چه جریانات منافق مدعی خط امام در مسیر معکوس آن عمل کرده و گفتار و کردارشان در تناسب و عدم تناسب با این وصایا دچار تضاد کردار و عمل ار یکسو و ادعا و گفتار از سوی دیگر بوده است
این وصیت برهان قاطع علیه همه تهمت ها و دروغ ها و علط هایی است که به امامنسبت داده شده است ' به این امام مظلوم و انقلاب این امام و امت مومن او که قبلا طی مقالاتی به تهمت ها و دروغ ها اشاره کرده ام .
وصیت با یک مقدمه در بردارنده پی و شالوده ی بنا و ساختمان وصبت ، یعنی تذکر عاسقانه به توحید و گوهر آن ولایت الهی و چارچوب باب و دروازه ورود به ساحت قدسی متن ساخته شده است که این درگاه و آستان ورود به ساحت تکلیف متکی به عمود ها و ستون های درگاهی و ورودی اصلی است .
این درگاه و درواره با حدیث ثقلین شکل گرفته و در بردادنده دو ستون نوری قرآن و عترت و جدا ناپذیری انان در دوجهان و همان صراط مستقیم و چراغ هدایت در دنیاست .
برای آگاهی دادن در باره جدی بودن اتکا به این دو ثقل برای زندگی زمینی و فرازمینی و ابدی و نوع رفتار با دو میراث اصلی هدایت ' خمینی حق پرور ' به ستم به هر دو اشاره می کند ' به رها کردن هر دو ولو با نقاب تمسک به قرآن ، در همان صدر اسلام . امام روشنگری درخشان و تابان و شفافی را در باره این خیانت در پیشانی و کتیبه باب و دروازه وصیتش ' طراحی می نماید که هر چشمی در همان نگاه اول به ساختمان وصیت نامه نخست ان را می بیند . این فرم برای هشدار امروز و فردای ماست که ما هم این تباه کاری نابود کننده و شوم و راه دوزخ را که با رحلت رسول الله صلوات الله علیه و آله پیمودند نپیماییم .
ساختار مقدمه و باب با ردیف به ردیف آجرهای زرین" مفتخریم" بالا آمده است . این تکرار کلمه مفتخر ساختاری در خدمت برجسته کردن محتوای استراتژیک معرفت های اصیل است .
و تاکید بر شالوده ی انوار کلام الهی که کلمه ای تحریف در آن راه نبافته و خود کلام وحی و هدایت ' سالم به چشم و گوش ما رسبده و در دل و دست ما لانه کرده است .
در ابن ساخت وصبت امامیکایکروشن می کند ما مفتخر به چه و چرا هستیم . آنچه ببان فرموده اجمالا این سرافرازی ها و مواهب و ودیعه های عظیم و معجزات زنده الهی است : مفتخر به داشتن قرآن ' مفتخر به پیشوایان معصوم عارف به تاویل قرآن و راهنمایان مطهر از رجس علمی و اشتباه بشری در مقام ۱۴ اختر عصمت ذاتی و هدایت جاودانه معتبر در شب زمین ، مفتخر به مکتب زنده فقه جعفری و دانایی اصیل راه زیستن سعادتمند در کنون جهان و علم ربانی ، مفتخر به همه پیامدهای ایمان به دوثقل چون عدالتخواهی در زندگی روزمره و نجات بشریت از ظلمات در دنیا و جهاد برای پایان بیداد طاغوت تا شهادت ، مفتخر به همه فهم و عمل نورانی و صراط مستقیم در همه امور کوچک و بزرگ و درک روابط درست اتسانها و مرد و زن و کودک و سالخورده در دنیا تا قیامت و تربیت و تزکیه و تعلیم مستمر صحیح کودک و زن و مرد وجوان و سالخورده تا لحظه سفر ایدی و خروج امن ازدنیا و وردو سالم به جنت رضوان الهی و مفتخر به شناخت ریشه ای نفاق و شرک و شیطان بزرگ در اسلام از سرببالین نهادن پیامبر بزرگوار تا امروز و فرداها .و مفتخر به آگاهی دادن خدا به ما به قران و عترت ستیزی و اسلام ستیزی زاغوت و امروز آمریکا و طاغوت های دیگر امروز و فردا و استقامت علیه آنها .
این بندهای تکرار شونده با شروع ی :مفتخریم در وصبت "، شعر نیست ، حکمت و نسخه درمانگر برای عمل در عصر انتظار است' و ضامن اعتبار مسلم غیبی و اثر یقینی آن خود خواو خلفای معصوم الهی علبهم السلام و خود قرآن زنده است . عمل به قرآن و هدایت اهل البیت علیهم السلام تکالیف کنونی مان را درست می شناساند و اگر با ایمان عمل کنیم به دام شیاطین جنی و انسی اسیر نخواهیم شد و شکیتی در بین نخواهد بود . پس کسانی که ادعای پیروی امام ره دارند اما به وصایای امام چنین نمی نگرند و عمل نمی کنند دروغگویند.
بعد از این دروازه وارد فضای وصیت در ساختار و فضای انقلاب اسلامی می شویم .
امام متن تکالیف با تاکید بر اهمیت انقلاب اسلامی شروع می فرماید . در نگاه سطحی این امر همان پرداختن به رخدادی است که خود امام آن بوده و در نگاه حق بین این امر تلاش برای معرفی حیات رویدادی متصل به عالم غیب و یک نقطه عطف عظیم و جهانی در دوران غیبت و سنگ بنای انتظار حقیقی و خدمت به منویات ولی عصر عج است . انقلابی اسلامی که به طور معجزه آسا دستاورد اتحاد میلیونها انسان ارزشمندو هزاران شهید جاوید و شهیدان و شاهدان پاک زنده و متحد بر گرد الله اکبر بوده است .
امام سپس به روشنگری در باره ستونهای این اهمیت می پردازد این ستون ها عبارتند از :
۱_ تاکید بر تاییدات الهی غیبی پیروزی انفلاب اسلامی و اتصال آن به عالم غیب از مهمترین حقایقی است که اهل شرک و نفاق و دنیاگرایان نقش اساسی و اصلی ارزشش را نمی فهمند و بدان بی توجه اند این همان نیروی باطنی حقیقت انقلابی است که با دست خالی جهانخواران و طاغوت عصر را افشا و رسوا و ذلیل کرد و در جهان بک پول سیا نمود و ندای مرگ فرعونیت شرق و غرب را به صدا در آورد و معجزه ای است که نیروی عادت سست ایمانان ' قادر به دیدن و کسب بصیرت در خصوص آن نیستند .
این یک تحفه الهی و غیبی بود امام راحل با تکرار این خبر می خواهد مانع تکرار فاجعه صدر اسلام در باره ارزش لاهوتی اسلام شود و کفر بنا به نیروی عادت هدیه الهی را عادی سازی و بلکه دچار تشکیک کند .و از این فراموشی و دید دنیایی و مداخله فکر ناقص بشری در وحی ' سپس بنی امیه های جدید و و بنی عباس های غربگرا سر برآورند .
۲_ ستون دوم این آستان ' وصیت حفظ و بقای ابن ودیعه الهی است که شیطان می کوشد هر گروه ولو عالمان را با اغوای مناسب حالشان به بهانه اسلام به خیانت به اسلام و انقلاب اسلامی و دست شستن از آن تحریص کند . امام می فرماید اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که با بکار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تامین می کند و قدرت آن را دارد که قلم سرخ بر ستمگریها و چپاولگریها و فسادها و تماوزها بکشد و انسانها را به کمال مطلوب خود برساند و مکتبی است که بر خلاف مکتب های غیر توحیدی در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و هیچ نکته ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است "
امام حجت را در اینجا تمام کرده و تصریح می فرماید جمهوری اسلامی که به دست توانای ملت برقرار شده برای اجرای اسلام و احکام مترقی آن است و لاغیر .
پس برای همیشه هر نیروی مدرن و غیر و غربگرا و شرقگرا را که حتی ذره ای قصد دور زدن اسلام در اداره جامعه را دارد مطلقا نفی می نماید . از این پس اصولی که حکمقامت برافراشته مرتبط به هم یک ساختمان را در وصیت امام دارد ' ظاهر می شود . ساختمان وصیت در سایه کلمات قرآنی راز مهمی در دل دارد که نگاه ذوقی در آن الهامی الهی و نهفته کشف می کند . وصبت متعلق به زمانی است گه انسان رحلت می کند ک سپس از آن لحظه وصیت ظهور می یابد ومطاع است . امام ۱۴ خرداد رحلت کرد و آن مورد: "ابجد هوز حطی کلمن سعفص" این بند های اصلی سفارشات.
گویای ضرورت شروع حیات کاربردی شان بعد از سفر امام داحل است .از روز ۱۵ خزداد ۱۳۶۸ تا ظهور ولی عصر حجت ابن الحسن العسکری عج.
' نه تنها مطالعه بالینی و هر شب روز ابن وصایای ۱۸گانه ' بلکه به تاکید امام راحل حفظ و عمل روزمره در همه موارد به آن ضامن شناخت صحیح وراز حفظ و بقای جمهوری اسلامی و آگاهی بر تهدید های استعمار گران و استثمارگران خارجی و اذنابش در داخل و راه پیروزی برآنان و تشکیل جامعه سالم و عادل و پیشرو و سرفراز اسلامی است. متن این عناوین در متن وصیت مفصلا ساختمان اصلی راهنمود و هوابت زنده و مرگ ناپذیر راه امام را برای همه عمل آینده ملت و حکومت می سازد: . هسته این ۱۸بند ناظر است بر : ۱_ دو رکن پیروزی : انگیزه الهی و تشکیل حکومت با مقاصد عالی اسلامی ۲_مقابله با توطئه مابوس کردن مردم از امکانپیروزی حکومت اسلامی ۳_ توطئه ی ناتوانی و فساد درمان ناپذیر در جمهوری اسلامی ۴_ انزوای روحانیت ۵_ غربزدگی و شرقزدگی ۶_ بدست گرفتن مراکز تعلیم و تربیت ' سلطه دشمنان اسلام بر دانشگاه ها ۷_ وصیت در باره مجلس شورای اسلامی و وکلا ۸_وصیت در باره قوه قضاییه قضات .۹_ وصبت در باره حوره های مقدسه علمیه
۱۰_ مراقبت از سلامت قوه مجریه . ۱۱_وصیت در باره روح اسلامی مراکز تعلیم و تربیت از کودکستان تا دانشگاه ۱۲_ سفارش در باره ایمان و پاکدامنی نیروهای مسلح .۱۳_ سفارش در باره نقش و عمل رسانه ها .۱۴_ نصبحت بهگروه های مخالف .۱۵_وصیت در باره نظام اقتصاد اسلامی عدل محور و مخالف سرمایه سالاری ستمگر و نظامی دولتی مستبد ۱۶_ نصیحت به روحانیون مخالف جمهوری اسلامی ۱۷_وصیت به مسلمانان و مسضعفان جهان ۱۸_ آخرین وصیت: مقصد عالی ' تحمل بزرگ مصائب
برای آگاهز به تشریح کامل امام ره در باره این عناوین باید خود متنوصیت نامه رجوع کرد . اما به صورت اجمال هر عنوان را می توان توضبحی کوتاه داد
الف_ دو رکن اصلی قرآنی و رمز بقا و پیروزی انقلاب اسلامی تا ظهور موعودعج:
۱_ انگیزه الهی
۲_ حکومت اسلامی و اجتماع ملت و وحدت برای مقصد عالی قرآنی حکومت اسلامی یعنی عدل و قسط .
ب_مقابله با توطئه ی ماُیوس کردن ملت ها و خصوص ملت فداکار ایران تا وانمود کنند اسلام با مظاهر تمدن و علم و پیشرفت مخالف است و قادر به اداره کشور و نوآوری و رفع مشکلات امروری و نفی استثمار و بیعدالتی نیست . و یا انقلاب و حکومت با معنویت و قداست اسلام مغایر است .
اما باید این نگاه از سر بی اطلاعی و یا وساوس شیطانی را استوار نفی کرد . جون اجرای قوانین بر معیار قسط وعدل و جلو گیری از ستمگران و حکومت جائرانه و بسط عدالت فردی و اجتماعی و منع از فسادو فحشاء و انواع کجروی ها و آزادی بر معیلر عقل و عدل و و استقلال و خودکفایی و و جلوگیری از استعمار و استثمار و استعباد و حدود و قصاص و تعزیرات و بر میزان عدل برای جلوگیری از فساد و تباهی یک جامعه و سیاست و راه بردن جامعه به موازین عقل و انصاف و صدها از این قبیل ' جیزهایی نیست که با مرور زمان در طول تلریخ بشر و زندگی اجتماعی کهنه شود .... آن چه مردود است حکومت های شیطانی ' دیکتاتوری و ستمگری است برای سلطه جویی و انگیزه های منخرف و دنیایی که از آن تحذیر نموده اند جمع آوری ثروت و مال و قدرت طلبی و طاغوت گرایی است که انسان ها را از حق تعالی غافل کند . ..... اقامه حکومت حق .... از والاترین عبادات است .
ج_ از همین قماش توطئه ها و شاید موذیانه تر ' شایعه های وسیع در سطح کشور ودر شهرستان ها بیشتر' بر این که جمهوری اسلامی هم کاری برای مردم انجام نداد .و.....
اینجانب هیچگاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل می شود و افرادی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی بر خلاف مقررات اسلام عمل نمی کنند .....به ملت عزیز ایران توصیه می کنم نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان بدست آوردید همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید .
(امام مفصلا در این بند به تشریح مسایل می پردازند )
د_از نقشه های شیطانی قدرت های بزرگ استعمارگر و استثمارگر که سال های طولانی در دست اجراء است و در کشور ایران از از زمان رضاخان اوج گرفت ودر زمان محمد رضا با روش های مختلف دنباله گیری شد ' به انروا کشاندن روحانیت است .باید مواظب توطئه ها بود .(تقصیل روایت امام در وصیت نامه .....)
ه_ از جمله نقشه ها بیگانه نمودن کشورهای استعمارزده از خویش و غرب زده و شرق زده نمودن آن هاست .....باید هشیار و بیدار و مراقب باشید که سیاست بازان پیوسته به غرب و شرق با وسوسه های شیطانی ' شمارا به سوی این چپاولگران بین المللی نکشند .....
و_ ممانعت از بدست گرفتن مراکز تعلیم و تربیت و بویژه دانشگاه بوسیله مخالفان اسلام و انقلاب اسلامی و عواقب ویرانگر این نفوژ بند مهم وصیت امام ره است
ز _ از مهمات امور تعهد وکلای مجلس شورای اسلامی است . ما دیدیم که اسلام و کشور ایران چه صدمات بسیار غم انگیزی از مجلس شورای غیر صالح و منحرف از بعد از مشروطه تا عصر رژیم جنایتکار پهلوی .... و چه مصیبت ها و خسارتهای جانفرسا از این جنایتکاران بی ارزش و نوکر مآب به کشور و ملت وارد شد . ....
ح- از مهمات امور مسئله قضاوت است. سلامت قوه قصاییه و سلامت قضات که سرو کار آنان با جان ومال و نوامیس مردم و جامعه است سفارش اکید امام است و وجود فساد در این قوه برای امام تحمل پذیر نیست .
ط_ سفارش امام به حوزه ها در باره شناخت تکالیف شان در پاسخ فقهی به مسایل معاصر و ممانعت از نفوذ شیاطبن سفارش اکید امام بشمار می آید
ی_ اصلاح و تصفیه مدام و مراقبت از سلامت و پاکی و انقلابی بودن و نابودی فساد در قوه مجریه وصیت ویژه اماماست. ممانعت از شکل گیری قشر ممتاز ستمکار شبیه حاکمان حرامخوار زراندوز رژیم ستمشاهی که پست ها را اشغال کنند دغدغه اصلی امام است.
ک_سفارش در باره کودکستان ها تا دانشگاه تا تحت نفوذ تفکر عیر اسلامی و برده غرب قرار نگیرند برای امام راحل اهمیتمضاعف داشت و با دوعنوان آن را وصیت کرد
ل_ اما وصیت امام در باره قوای مسلح و ارتش و سپاه عدم دخول در احزاب است و حفظ تقوی و فرمانبری از ولی فقیه و افزایش ایمان و خلوص و بالا بردن توانایی ها و حفظ شجاعت و روحیه رزمندگی در راه خدا و عدم وابستگی
م_ وصیت در باره رسانه و رادیو و تلویزیون و مطبوعات و بالا بردن توانایی و قدرت خنثی کردن تبلیغات شیطانی رسانه های جهانی و ممانعت ار تخدیر ملت و فاسد کردن مردم وصیت مهم امام است
ن_ نصیحت مشفقانه امام به گروهای مخالف جمهوری اسلامی تابع سیاست پیامبرانه است . دعوت به انصاف و فریب دشمنان اسلام و ایران را نخوردن و آشتی ناپذیری با تروریست های وحشی که مردم را کشتار می کنند در ابن سفارش آشکار است .
س_نکته برجسته وصیت دفاع از اقتصاد اسلامی عدالت محور و مخالفت با سرمایه سالاری استثمار گر غربی و تظام مالکیت دولتی مستبد و سرکوبگر خلاقیت و تلاش بخش خصوصی مولد و عدالت خواه است.
وصیت امام از قوای مملکت می خواهد از عدالت ایلامی در اقتثاد دفاع کنند و جلوی استثمار و حرص و آز سرمایه را بگیرند .و در برابر احکام خدای متعال خاضع باشند .
ع_ سفارش امام به روحانیون و روحانی نماهایی که در صف براندازان قرار گرفته و سیاست دشمنان اسلام را نادانسته و یا دانسته پیاده می کنند و با جمهوری اسلامی برای براندازی درگیرند ' در این بند آمده و ابعاد کار علط شان را فاش می سازد و می کوشد با برهان به افرادی که کینه توز تییتند و دچار خطای فکری و شناختی هستند نکاتروشنگری را یاد آوری نماید .ف_ وصیت امام به همه مردم مسلمان و میتضعفانجهان آن است که ار نشستنن و انفعال و ستم پذیری تغییری در مظلومیت حاصل نمی شود و باید جهد و سعی کنند و خود را خلاص نمایند و علیه ظلم بستیزند.
ص _ امام بزرگوار یکمرتبه دیگر در پایان وصیت نامه گوشرد می کند انقلاب بزرگ با مقصود عالی ' همت ونحمل رنجها و استقامت عالی می طلبد .و با لنوگی خالص و پایداری می توان کار جهانی سترگ و جهاد عظیم رهایی بخش و عدالتخواهانه را بهوثمر ریاند و به انقلاب نصلح بزرگ بقیه الله الاعظم وصل شد
بدین سان وصیت امام ره کتاب حیات و هدابت حال و آبنده تا ظهور منجی و محری عدل جهانی است و نمی توان بکبار خواند و در کتابخانه رهابس کرد بلکه در هر گام و هر عمل قوا ونیروهای مسلح و هر جهاد علمی و هر طرح اقتصادی و اقدام فرهنگی و سیاسی و اداره مراکز تربیتی و....هر لحظه ینجش شورای نگهبان و کار رسانه ملی و مجلس سورا و قوه قضائیه و مجریه و سیاست داخلی و خارجی و....
باید ان را در قلب و ذهن هردو حفظنمور و با آن تصمیمات حکومتی را سنجید و مردم خود را با آن محک بزنتد و ار روحانی تا دانشمند و دانشجو و کارخانه دار و کارگر ومعلم و کشاورز وکیل و وزیر و رییس جمهور و کارمند و قاضی و کل مردم و زن ومرد باید آن را چراغ تشخیص عمل اجتماعی در مسائل روزمره قرار دهند وپس از قرآن و کلام خاندان وحی ' امروز به آن رجوع نمایند. و همچونرهبر بررگوار میراث تمام عظیم الشاُن را گرامی بدارند .